To zbiór konspektów, scenariuszy kart pracy, mini-poradnikówi innych pomocy dydaktycznych, poświęconych zagadnieniu zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
Tomultimedialny pakietpozwalający w sposób spójny i planowy wdrożyć działania wspierające zdrowie psychiczne uczniów szkół podstawowych. Pakiet zawiera szereg dokumentów, scenariuszy, konspektów i pomocy dydaktycznych zarówno w wersji tradycyjnej, jak i elektronicznej.
Pakiet multimedialnyPomoc psychologicznaadresowany jest do:
Psychologów i pedagogów szkolnych, którzy stanowią pierwszą linię pomocy w przypadku rozpoznania i podejmowania działań wspierających ucznia doświadczającego problemów natury psychicznej. Praca z multimedialnym pakietem, stanowi dla nich okazję do przypomnienia i usystematyzowania specjalistycznej wiedzy, technik i narzędzi pracy.
Nauczycieli(zarówno wychowawców, jak i przedmiotowych), którzy podczas prowadzenia lekcji i zajęć często spotykają się z trudnościami, a nawet zaburzeniami psychicznymi wśród swoich uczniów. Sprawdzona i przystępnie podana wiedza z tego obszaru pozwoli im skutecznie realizować wstępne działania pomocowe, realizować zajęcia wychowawcze i profilaktyczne, kształtować prawidłowe nawyki wspierające zdrowie psychiczne w placówce oświatowej, jak również obalać mity i stereotypy związane z dbaniem o zdrowie psychiczne.
Dyrektorów szkół, którzy wśród swoich licznych zadań mają także obowiązek promocji oraz profilaktyki zdrowia psychicznego. Kompleksowy i spójny pakiet multimedialny stanowi zarazem propozycję gotowego planu profilaktycznego, jak i punkt wyjścia do budowania kultury organizacyjnej opartej o wspieranie zdrowia psychicznego zarówno uczniów, jak i kadry pedagogicznej.
Uczniów, którzy dzięki proponowanym ćwiczeniom i materiałom psychoedukacyjnym zwiększą swoją wiedzę i samoświadomość w temacie zdrowia psychicznego, rozwijając zasoby potrzebne do radzenia sobie w sytuacjach dyskomfortu psychicznego lub udzielania wsparcia rówieśnikom.
PakietPomoc psychologicznajest praktycznym wsparciem w kluczowych obszarach zdrowia psychicznego:
Zaburzenia nastroju
Materiały poświęcone temu zagadnieniu w przystępny sposób wyjaśniają, czym jest nastrój i jaki może być, jaką rolę odgrywa w odbieraniu rzeczywistości i codziennym funkcjonowaniu ucznia oraz w jaki sposób można nim zarządzać. Pakiet zawiera materiały dedykowane rozwijaniu umiejętności rozpoznawania i nazywania nastroju własnego i innych osób. Proponuje proste techniki i narzędzia wpływające na poprawę nastroju i pomagające uczniom regulować emocje. Zawiera również przydatne narzędzia przesiewowe, pozwalające na wstępne rozpoznanie problemów z nastrojem.
Lęk i ataki paniki
Ten moduł produktu przybliża zagadnienie lęku, będącego jedną z podstawowych emocji. Materiały pozwalają zrozumieć skąd bierze się lęk, jak wpływa na ciało i psychikę ucznia, wyjaśniają kiedy lęk może być pomocny, a kiedy utrudnia funkcjonowanie. Dostarczają informacji na temat skrajnej formy lęku, czyli ataku paniki, jego przyczyn, przebiegu i sposobów, w które należy wspierać osobę doświadczającą ataku. Pakiet zawiera wskazówki i techniki pracy wspierające radzenie sobie z niechcianym lękiem oraz metody pomagające przeciwdziałać zachowaniom unikowym uczniów, będącym jedną z konsekwencji lęku. Zawiera również przydatne narzędzia przesiewowe, pozwalające na wstępne rozpoznanie problemów na tle lękowym.
Depresja
W części poświęconej depresji znalazły się rzetelne informacje dotyczące przyczyn tej choroby, jej złożoności i objawów depresyjnych specyficznych dla dzieci i młodzieży oraz konsekwencji i szczególnego ryzyka, które ze sobą niesie. Materiały zawierają kompleksowe wskazówki dotyczące rozpoznawania ryzyka rozwinięcia się depresji i wspierania ucznia z depresją w warunkach szkolnych. Wskazują adekwatne sposoby reagowania, w tym wskazania w zakresie dostosowania systemu nauczania do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia mierzącego się z depresją. Zawiera również przydatne narzędzia przesiewowe, pozwalające na wstępne rozpoznanie ryzyka lub rozwijającej się depresji.
Samookaleczanie, próby samobójcze, samobójstwa
Ostatni z obszarów porusza tematykę samouszkodzeń, myśli, zachowań i prób samobójczych. Podejmuje również temat samobójstwa. Szczegółowo wyjaśnia mechanizm powstawania i utrzymywania się zachowań autoagresywnych oraz formy, którą mogą przyjmować u dzieci i młodzieży. Dostarcza informacji na temat złożonego procesu psychicznego, który towarzyszy uczniowi mierzącemu się z myślami samobójczymi. Zawiera cenne wskazówki pomocne w rozpoznawaniu sygnałów ostrzegawczych. Adresuje kwestię reagowania kryzysowego i zarządzania informacją w sytuacji, w której dojdzie do samobójstwa ucznia. Zawiera również przydatne narzędzia przesiewowe, pozwalające na wstępne rozpoznanie ryzyka lub skali zachowań autoagresywnych i samobójczych.
Pakiet Pomoc psychologiczna obejmuje działania profilaktyczne, które są dostosowane do wszystkich uczniów (profilaktyka uniwersalna), skupiające się na uczniach z grupy ryzyka (profilaktyka selektywna), oraz określa strategie reakcji wobec uczniów, u których już wystąpiły symptomy zaburzeń (profilaktyka wybiórcza)
Na każdy obszar tematyczny składa się zestaw materiałów i narzędzi pracy:
mini-poradnikistanowiące pigułkę najważniejszych informacji, wskazówek i zaleceń, gotowych do wykorzystania w codziennej pracy nauczyciela (17 mini-poradnikówdla wszystkich obszarów,
procedury i schematy postępowania w razie wystąpienia sytuacji wymagającej interwencji(4 procedury działania i reagowania),
ulotki dla rodziców, poruszające każde z zagadnień ujętych w produkcie, spójne z materiałami dla nauczyciela (7 ulotek),
podstawowe narzędzia itesty przesiewowe (10 narzędzi dla wszystkich obszarów),
scenariuszeprowadzenia zajęć z zakresu psychoedukacji( 8 scenariuszy),
ćwiczenia multimedialnedo wykorzystania podczas lekcji wychowawczych czy innych zajęć prowadzonych w placówce(35 ćwiczeń multimedialnych),
kalendarz ścienny wraz z poradnikiemz pomysłami na konkursy i projekty na cały rok szkolny(40 pomysłów na konkursy i 40 pomysłów na projekty uczniowskie)
Materiały zawarte w pakiecie Pomoc psychologiczna podpowiadają:
Jak radzić sobie po śmierci samobójczej ucznia w szkole?
Jak rozmawiać z uczniem i rodzicem w celu nakłonienia do skorzystania z diagnozy psychiatrycznej?
Jak chronić uczniów przed wyczerpującym kontaktem z osobą z zaburzeniami depresyjnymi?
Jak dbać o własne zdrowie psychiczne nauczyciela?
Jak prowadzić zajęcia z uczniami z choroba psychiczną?
Korzyści dla psychologa, pedagoga i nauczyciela-wychowawcy:
Lepsze wsparcie zdrowia psychicznego uczniów– dzięki różnorodnym materiałom zawartym w pakiecie, pedagodzy i psycholodzy mogą lepiej rozpoznawać i reagować na problemy uczniów związane z zaburzeniami nastroju, lękiem, depresją czy samookaleczeniami.
Wczesne rozpoznawanie problemów– narzędzia przesiewowe pozwalają szybciej zauważać ryzyko zaburzeń psychicznych u uczniów, co umożliwia podjęcie bardziej przemyślanych działań interwencyjnych.
Wsparcie w podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych– dzięki procedurom i schematom postępowania pedagodzy i psycholodzy mogą podejmować bardziej przemyślane działania w wymagających sytuacjach, takich jak myśli samobójcze czy ataki paniki uczniów.
Ułatwienie współpracy z rodzicami– materiały dostarczają praktycznych wskazówek, które mogą pomóc w komunikacji z rodzicami i w tworzeniu wsparcia dla uczniów w ich domowym środowisku.
Ułatwienie prowadzenia zajęć profilaktycznych i psychoedukacyjnych– gotowe scenariusze zajęć i ćwiczenia pozwalają na sprawniejsze przeprowadzanie zajęć, co wpływa na rozwijanie u uczniów umiejętności radzenia sobie z emocjami i trudnymi sytuacjami.
Inspiracja do angażowania uczniów w działania prozdrowotne– pakiet zawiera pomysły na konkursy i projekty, które mogą pomóc psychologom i pedagogom w aktywizowaniu uczniów i promowaniu zdrowia psychicznego w szkole.
Geneza produktu i problem pomocy psychologicznej w szkołach podstawowych
Kondycja psychiczna dzieci i młodzieży ma bezpośredni wpływ na ich umiejętność radzenia sobie z emocjami, a także na ich motywację i zdolność podejmowania decyzji, co wpływa na cały proces kształcenia. Niestety, coraz więcej uczniów ma trudności z zapamiętywaniem nawet najprostszych informacji, nie potrafi powiedzieć, o czym była lekcja, ani podsumować w jednym zdaniu, co z niej zapamiętali
W 2023 roku opublikowano kompleksowy raport dotyczący kondycji psychicznej polskich uczniów*. Wynika z niego, że przeszło 50% dzieci i młodzieży nie ma motywacji do działania. Dane dotyczące zaburzeń zdrowia psychicznego przerażają swoją skalą:
41,9% badanych przyznało, że w ich najbliższym otoczeniu ktoś mówił o samobójstwie, podjął próbę samobójczą lub popełnił samobójstwo,
39,2% uczniów myślało o podjęciu próby samobójczej,
29,3% uczniów ma podejrzenie depresji,
25,9% uczniów przyznaje, że mówiło o samobójstwie,
20,1% młodych osób przyznaje, że nie chce im się żyć,
18,6% uczniów planowało samobójstwo,
8,8% podjęło próbę samobójczą.
Mając na uwadze powyższe dane oraz wiedząc, że zdrowie psychiczne jest podstawą funkcjonowania i rozwoju człowieka, a jego zaburzenia wpływają na rozwój wszystkich sfer funkcjonowania, wraz z zespołem psychologów i pedagogów przygotowaliśmy pakiet multimedialny Pomoc psychologiczna.
* Dębski M., Flis J. (2023). MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym. Raport z badania dotyczącego zdrowia psychicznego, poczucia własnej wartości i sprawczości wśród młodych ludzi w Polsce, Fundacja UNAWEZA, Warszawa
Parametry:
Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.